Bogføring fra mareridt til drøm

Bogføring og revision er nødvendige under hvis du har vrirksomhed
ks12

Mange erhvervsdrivendes mareridt er virksomhedens bogføring, som oftest må klares efter lukketid. Der er ikke altid tid til det, så bilagene tårner sig op og det hele bliver temmelig uoverskueligt. Måske ikke altid, men ofte.

De fleste kender i hvert fald nok det med at prøve at få system i bogføringen, og love sig selv, at nu skal det gøres dagligt, så man ikke kommer bagud. Det system bliver mange gange ændret til en ugentlig omgang bogholderi, fordi tiden skrider i det daglige. Og de fleste kender nok også til at sidde med stakke af bilag sidst på måneden, fordi det alligevel ikke blev til noget med den daglige eller ugentlige bogføring.

Kærneydelserne vs. administrative opgaver (bogføringen)

De fleste med dette problem drømmer om, at det kan gøres nemmere. At bogføringen kører som en drøm. Mange af os må jo nok indrømme, at vi er rigtig gode til det vores firma, handler om. Vores produkter eller services. Altså vores kærneydelser. Og knap så gode til alt det administrative, som tager for meget tid fra det det drejer sig om.

Nystartede virksomheder, uanset om det er enkeltmandsvirksomheder eller selskaber, står ofte med udfordringen. Og selvom det tørre administrative arbejde er lagt ud til en deltidsbogholder, så skal der tjekkes op på arbejdet alligevel. Og stakkene med bilag eksisterer fortsat i ringbind, som efterhånden optager flere og flere hyldemeter.

Automatiseret bogføring uden papirbilag er drømmen, der punkterer mareridtet for store og små virksomheder. Og du slår to fluer med et smæk. Din egen dagligdag bliver lettere og det vedvarende administrative pres lettes fra dine skuldre. Du får mere tid til kærneproduktet og bedre (og mere) tid til familien, venner og fritiden. Okay, det var nok 3 fluer med et smæk.

Hvad er din tid værd, sådan helt realistisk?

Lyder automatiseret bogføring dyrt? Det er selvfølgelig et regnestykke kun du kan lave. Men hvor mange timer bruger du på det om dagen, ugen eller måneden? Og hvad er din tid værd?

Det er klart, at hvis du sætter tidsforbrug på administrative funktioner til værdien 0, så kan du lave et regnestykke, som viser at det koster dig penge. De færreste vil dog nok arbejde for 0 kroner i timen, og familien sætter sikkert også pris på, at du har tid til den. Så hvis du laver et realistisk regnestykke, så vil du sikkert se, at du udover at lette din hverdag også sparer penge.

Et andet, eller fjerde, tungtvejende argument for at automatisere bogføringen er, at samarbejdet med din revisor bliver langt nemmere og langt mindre problematisk. Jeg fristes til at påstå, at det bliver helt uproblematisk.

Enkeltmandsvirksomheder har som sådan ikke et krav til revision udført af en revisor, men mange benytter sig alligevel af revisorernes ydelser. Er der derimod tale om et selskab, så er der krav til fx revision af aps osv.

Der er derfor ingen grund til dobbeltarbejde og til at spilde vigtige ressourcer på noget så tungt som manuel bogføring, når det kan gøres digitalt og automatiseret.

Relaterede artikler

Find revisor på en let og sikker måde

Find revisor på en let og sikker måde

Man kan, groft sagt, sige at der findes to slags mennesker i verden. Der er dem som elsker at sidde og sysle med tal, lave regnskaber og i det hele taget holde styr på økonomien. For disse mennesker er det en tilfredsstillelse at have styr på det hele selv og selv holde sig økonomisk kørende. […]

Reklameartikler kan bidrage positivt til din virksomhed

Reklameartikler kan bidrage positivt til din virksomhed

Når man driver en virksomhed kan der være rigtig mange ting, som man lige skal tænke lidt ekstra over. Der er så mange forholdsregler, som man skal tage, inden man begiver sig ud i noget som helst, for det kan pludselig ende med at blive fatalt, hvis man vælger det forkerte. Som virksomhedsleder sidder man […]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.